در مقاله ی قبل با عنوان ” وظایف کاربران ارزشی در شبکه های اجتماعی ” به بیان وظایفی پرداختیم که اولویت های فعالیت یک کاربر ارزشی در این فضا را بیان می داشت.
اما اکنون پا را کمی فراتر نهاده و صحبتی با مدیران ِ این شبکه ها داریم.
شاید در نظر خیلی از افراد شبکه های اجتماعی کارکرد و هدفی مشابه و آن هم گردآوری اعضا را داشته باشند؛ اما در واقع این هدف ابتدایی ترین هدف ِ یک شبکه ی اجتماعی است. مدیریت و راهبری یک شبکه ی اجتماعی نقش تعیین کننده ای در هدف آن خواهد داشت. دلیل این موضوع تفکراتی است که از سوی مدیریت بر فضای حاکم بر کل شبکه وارد می شود. بر پایه ی همین اهداف مدیریتی است که یک شبکه میتواند موفق عمل کند و یک شبکه بعد از مدتی تعطیل شود.
اما نقطه ی مشترکی که بین همه ی شبکه های اجتماعی ارزشی وجود دارد هدف متعالی و خدا محور بودن آن شبکه است که همین گزاره باعث پایداری و قوام شبکه میشود و باید از آن حداکثر استفاده را نمود.
بعد از این مقدمه ی مهم اصول و موارد برجسته ای را که مدیر یک شبکه باید به آن توجه کند را گردآوری کرده ایم که تقدیم شما میشود.
۱- بدون برنامه به بن بست می خورید !
شاید از روز اولی که اسکریپت شبکه ی اجتماعی را بر روی دامنه ی خود نصب کردید به اهداف و افق های پیش رو و آرزوهای خود برای یک شبکه ی اجتماعی قدرتمند اندیشیده باشید اما این همه ماجرا نیست!
اگر هدف خود را بدون برنامه و چشم انداز شکل داده باشید مطمئنا نمی توانید به ۱۰% اهداف خود هم برسید ! تلاش برای معرفی به گوگل، دوستانتان و یا کامنت برای وبلاگها و یا تبادل لینک و حتی گرفتن تبلیغات کوچکترین راههایی هستند که اگر با برنامه نباشد هیچ تاثیری در گسترش شبکه ی شما نخواهد داشت…
این راهها مهم هستند اما کافی نیستند. اقدام مهم راضی نگه داشتن حداقل اجتماعات موجود در شبکه است. طبق نظر سنجی هایی که انجام شده بیشترین حجم کاربران یک شبکه از طریق معرفی دوستان شکل گرفته است. یعنی کاربرانی که عضو شبکه ی شما میشوند دیگر دوستان خود را هم به شبکه ی شما می کشانند.
بنابراین تمام تمرکز و برنامه ی خود را بر همین اجتماعات موجود قرار دهید.
۲- برنامه بدون خلاقیت؛ هرگز !
تکرار کاری که دیگران انجام می دهند دردی را از مشکلات شما دوا نمیکند ! البته گرفتن ایده از سایر شبکه ها مهم و کارساز است اما این به آن معنا نیست که دقیقا همان کار را در شبکه و یا گروه خود انجام دهید.
بهتر است خود برنامه ای خلاقانه تدوین کنید و در آن از سایر شبکه ها هم کمک بگیرید. همواره در سایر شبکه ها به گشت و گذار بپردازید و اگر ایده ای را پسندیدید، آن را با خلاقیتی نو و شکلی زیباتر در شبکه ی خود اجرا کنید و از تکرار بپرهیزید.
۳- قوانینی که هر روز پیرتر می شوند !
اکثر ما هنگام عضویت در انجمن ها و یا شبکه های اجتماعی به بخشی میرسیم که بدون تایید آن نمی توانیم به مرحله ی بعد راه یابیم و آن هم تایید ” قوانین ” آن مجموعه است.شاید در نظر ما این قوانین بی ارزش باشند اما برای یک شبکه ی اجتماعی پویا عاملی حیاتی جهت انسجام بشمار می آید.
اگر قوانین شما با توجه به عقاید و موضوع سایت شما بروز نشود باعث سردرگمی کاربران و تناقض در رفتار شما خواهد شد.
۴- شبکه ی خبری راه بیاندازید !
اگر تغییری در ساختار ابزارها و یا قابلیت های شبکه و یا حتی قالب خود ایجاد کرده اید آن را به گوش همه ی کاربران برسانید. این کار نقش مهمی در پایبندی و شوق بیشتر آنها برای ادامه ی فعالیت در شبکه خواهد داشت.
۵- فضا را برای صادرات باز بگذارید !
اگر مواردی که گفته شد به صورت حداقلی هم اجرا شود با همان اندازه کاربران به مرحله ای خواهند رسید که نیازمند آن هستند تا مطالب و محتوا را به خارج از شبکه انتقال دهند. این بر عهده ی شماست تا امکانی را فراهم کنید تا کاربران بتوانند مطالبی را که مایل به نشر هستند با “کلید انتشار” آن را براحتی در خارج از شبکه نشر دهند.
اگر کاربران شما کار تولید محتوا، کلیپ و یا پوستر را انجام می دهند از آنها بخواهید در کارهای خود از لوگو و نشان شبکه ی شما استفاده کنند. با این کار می توانید شبکه ی خود را به دورترین نقاط معرفی کنید!
نویسنده : عادل جمالی/ظهور۱۲